torsdag, november 16, 2006

Pumpenpepp

Har inte bloggat sen i gnällmåndags. Varit lite upp och ner, men mer upp. Har pluggat inför morgondagens seminarium i förvaltning, ventilerat uppsatstankar och kört tre pass träning. Inte mycket nytt under solen kanske. Förutom att uppsatsen sticker iväg aningen från det jag sagt tidigare. Det här är den nya dealen:
Jag kommer att studera hur de europeiska nätverken de höga tjänstemannen inom departementen ingår i påverkar politiken. Det finns nämligen två tankar som emotsäger varandra här. Den ena är att nätverken fragmentiserar genom att de bland annat förskjuter lojaliteten hos de som ingår däri. Nätverksdeltagarna ser sig allt mindre som företrädare för det svenska samhället och mer för sin branch i Europa. Arbetsförmedlingen skulle därmed bli mindre av företrädare för det svenska samhället och mer en svensk del av en Europeisk arbetsförmedlingsbranch, för att förenkla en del. Den andra tanken är att de nationella förutsättningarna är väldigt styrande för hur direktiv implementeras och trender tas om hand och blir lagar.

Jag kommer att både in- och utveckla det här mer även här fortsättningsvis. Och kanske tjata öronen av dig om vi träffas framåt våren. Om du har tur.

Men det som fyllt på mest i energiförrådet var dagens Pumpentävling . En frågetävling som arrangeras av dewn förnämliga IOGT-NTO-rörelsen. Man har en timme på sig att svara på en hög frågor av högst varierande karaktär. Jag klarade av rätt många tycker jag. Tog hand om totalt 15 delfrågor. Tog nog full pott, med undantag för att jag inte hittade vad tapetserarspindelns danska släkting heter. Jag blir så glad varenda år jag är med. En perfekt folkrörelseaktivitet.

Jag är alltså vid lite bättre mod nu. Ser nästan lite fram emot morgondagens resa till Helsingfors och påverkanskurs/alkoholpolitiskt seminarium. Är väl borta aningens länge kanske, men jag tar med mig bokhyllan och träningskläderna så ska jag försöka hinna med att läsa in mig på uppsatsämnet och biffa lite.

Inga kommentarer: