torsdag, mars 09, 2006

Ukraina del fyra.

Dag sju
Sista heldagen i Ukraina. Förlöpte ganska mycket som dag sex. Träffade samma människor och gjorde samma saker. Åt, fikade och tittade på skivor. Väldigt skönt, vi hade träffat så mycket människor och haft så intressanta samtal att vi var lite mätta på det. Dock höll samtalet lite högre intellektuell nivå den här dagen. Vi spårade upp ett privat rum i en liten snabbrestaurant och pratade om livet och politiken med hela vårt Lvivgäng. Så småningom sjöng vi svensk prepop och fick ukrainsk dito tillbaka. Vi bjöd på gulligullan och andra godingar och de sjöng något dito. Mycket skratt!

Därefter delade vi på oss och några gick för att fortsätta lösningen på världsproblemen på ett café och jag och några till gick promenad på stan ett par timmar innan vi anslöt till caféet för att komma med våra nycklar till lösningen. Och vilket ställe! En övermäkta meny och wieninredning. Helt klart det bästa ställe jag varit på. Paul provocerade nog hela caféet med sina för tillfället antagna åsikter om Ukrainas historia.

Ytterligare en promenad senare skildes vi från våra Lvivvänner och åkte till nattåget till Kiev.

Dag åtta
Jag sover inte på nattåg. Men jag var på bättre humör än vid förra resan så det fick funka. Vi kom tillbaka till vårt gamla hotell där vi fått oss ett rum att äta, duscha och sova en skvätt i som kompensation för att några i gänget får sista nattsömnen där förstörd av grannars aktiviteter. Det tackade jag och Johanna så mycket för och lade beslag på sängarna och sov en timme innan vi gav oss ut på stan för att bränna våra sista hryvnias och kopeks. Det gick inte så bra så vi behöll dem till senare.

Väl på flygplatsen gick det bra att komma ut ur landet, trots konditionen på våra pass. Taxfreeshoppade och lärde mig att jag aldrig lär mig om att priserna på varor är högre utan skatt än med.

Flygresan gick bra. Sov, läste nästan ut boken och fick en fantastiskt illasmakande flugmåltid bestående av pasta, majonnäs och stora skivor av något som såg ut som kokt, benvit falukorv. Hungrig och dum åt jag det.

Passkontrollen på Arlanda gick inget vidare. Men jag kom in i landet utan att behöva söka asyl. Alltid nått.

Inga kommentarer: