torsdag, april 06, 2006

Föreningsmänniska

Jag läser projektledning nu. Det är rätt kul, föreläsaren kommer inte från universitetet utan arbetar med uppdragutbildningar åt företag i vanliga fall. Det bli lite annan nivå på föreläsningarna. Lite mer party och genomtänkta grejer istället för så-här-ser-min-forskning-ut-och-så-här-står-det-i-de-här-böckernaföreläsningar. Har sina sidor såklart, men det är rätt teorispäckat det här med. Fast det var lite fler nivåer än den rent akademiska.

Och det märks att man har föreningserfarenheten. En hel del hade jag sett innan. SMART-mål och sånt. Roligast var nog när föreläsaren gjorde ett huvudnummer av något han kallade för team thinking. En o-e-h-ö-r-t fantastisk grej för att samla resultat av en hel grupps kompetenser. Man skulle tydligen skriva på lappar, sätta upp dem på en tavla och sen skulle föreläsaren gruppera dem efter tema och sen. Äh, merparten (?) av läsarna här har nog sett det nån gång va?

Nåja. Jag ställde lite frågor om man kan göra det på nått annat sätt än med lappar. Metoden är ju så välanvänd att den börjar tappa effekt i UNF tycker jag emellanåt. Men jag fick med mig en ny metod jag ska testa nästa gång!

Vi fick göra ett personlighetstest också. Belbin, om du hittar i den djungeln (Belbin för alla också för den delen). Jag är tydligen en arbetsmyra och samspelare. Hej föreningsmänniska! Jag är förutsägbar, regelstyrd, har hög organisatorisk förmåga, har självdisciplin, lyhörd, bra på att skapa laganda. Bra grejer! Hyr mig! Ge mig jobb och lön! Jag vill bli löneskattare. Gärna statlig löneskatt också om jag kan. Men du får stå ut med att jag är lite oflexibel (men det tycker jag nog inte att jag är) och har svårt att hålla huvudet kallt i krissituationer.

Inga kommentarer: