tisdag, augusti 29, 2006

Aftonbladet vs. Omvärlden

Ok, det är nog en av landets mest uttjatade ämnen det här. Men jag ger mig på det ändå.

Jag tänker ge aftonbladet en välförtjänt diss.

I tidningens Mat&Vinspalt kan man läsa följande fråga:
Hej!
Jag ska snart gå på min systerdotters dop och tänkte bland annat ge en flaska vin i doppresent. Den vinflaskan ska lagras (i vinkällare) tills lilla Fanny tar studenten om 18 år.
Vilket vin skulle ni rekommendera som klara så lång lagringstid? Helst inte över 400kr.
Mvh Sara

Vad svarar då tidningen? Jag menar, här har man ju ett guldläge att svara att det inte är lämpligt att ge barn sprit, eller att lite försiktigt upplysa att det finns väldigt många 18-åringar som inte dricker alkohol. Ungefär en av fem säger statistiken. Åtminstone så borde man väl kunna bjuda på informationen att det är olagligt att köpa sprit till barn.

Nepp. Man svarar såhär:
Portvin är mycket lagringsdugligt och en trevlig present. Sen ger man ett förslag på produkt, pris och artikelnummer. Inget om lämplighet eller laglighet.

Nu ska Chefredaktören en skopa ovett per epost.

Inga kommentarer: