söndag, september 10, 2006

Mer valrörelse

Nu är valrörelsen rolig igen! Folkpartidabblet har ebbat ur, troligtvis av medietrötthet. Annars skulle det ha gått högre vågor kring fokpartiets sajt valfeber, där de gick ut med att de skulle "förutse" Socialdemokraternas utspel i förväg.

Det som fått mig på bättre humör är SVT:s debatt. Mycket bra! De undvek i huvudsak sportjournalistikens grepp och satsade på sakpolitik, precis det jag saknat! Tyckte också att Persson klarade sig bättre den här gången. "Reinis" (som man försökte lansera honom under Almedalen, det slog som du säkert förstår inte alls igenom) hade det betänkligt svårt när Persson pressade honom i bland annat energifrågan. Moddefredde (som man också försökt lansera honom, även där platt fall) visade dessutom att han inte har koll på alla politikområden. Alkoholpolitiken särskilt. Istället visade Persson att han hade koll på vad som händer i alkoholfrågan.

En röst på en vänstern blir en röst på en solidarisk alkoholpolitik. En röst på högern blir att man får hoppas på att det minsta partiet i alliansen står emot. Lurigt det där, att en röst på ett parti blir en röst på fyra partiprogram.

Nu är det roligt igen! Till veckan ska jag ta en andra vända bland valstugorna i stan och snacka alkoholpolitik. Sen ska jag ladda upp för min valvaka, som ser ut att bli välbesökt.

Inga kommentarer: