söndag, november 05, 2006

Det var de djärvaste som först bröt upp

Jag bor i gamla utflyttningsbygden Småland. Det var härifrån Kristina och Karl-Oskar flyttade till Amerika i Mobergs romansvit. Under hösten sätter Regionteatern upp Utvandrarna, fast i modern form där Sverige är Amerika och Ryssland, Bosnien och Iran är Sverige.

Jag såg pjäsen igår och blev helt tagen. De förändringar som gjorts från Mobergs orginal är bara uppdateringar. Kristina och Karl-Oskar fick ju möjlighet att få arbete när de kom till Amerika. I Sverige är det en omöjlighet, exempelvis. Men historierna är desamma. Man flyr från svält, fattigdom och förtryck. Då, precis som nu. Det är välkomnandet som är förändrat.

Det är en otroligt välberättad och välgjord pjäs. Den faller inte heller i något överPKhål, trots att risken är överhängande när man gör något sånthär.

I höst går pjäsen på i Växjö, Karlskrona och Oskarshamn, men i januari ger den sig ut på turné. Turnéplan hittar du här: http://www.riksteatern.se/templates/Produktion____1551.aspx. Se den!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, det där läte ju helt klart spännande! Typiskt att den inte spelades nånstans nära mig... måste kika om jag kan förflytta mig lite mer nångång.

Anonym sa...

Visst var det gripande?! Jag satt med en klump i halsen hela föreställningen. Jag ska lätt se den igen och dra med alla jag känner. Alla borde se den.

Kolla in den här med: http://utvandrarna.blogg.se/
Hon skriver inte bara om teatern