torsdag, november 23, 2006

Ingen vanlig vara

Har varit engagerad i alkoholpolitiken i lite drygt sju år. Har nästan bara sett försämringar och ibland känt att det enda man gör är att bromsa en utveckling med förjävliga konsekvenser. Men inte den senaste tiden. För första gången känner jag att det finns läge att ta ett steg framåt.

  • Nye Folkhälsoministern är tydlig för en solidarisk alkoholpolitik
  • ...och har Finansministern med sig. (Även fast han varit lite otydlig på vad alkoholskattens största förtjänster är. Det är ingen fiskal skatt, Anders Borgs, det är en solidarisk!)
  • Finland har insett att det var idiotiskt att sänka alkoholskatten. Där slåss man om NÄR man ska höja, inte om)
  • EG-domstolen menar att punktskatt skall betalas på alkohol som köps på distans
  • EU:s alkoholstrategi har presenterats, och trots att den blev försenad och skamligt urvattnad (jävla industri, jävla er!) har den poänger i sig själv och genom sitt blotta existerande. Nu finns det något att hänvisa till, och det är ett förstasteg.

Nu väntar jag kallt på att det andra domstolsmålet, om huruvida internethandel med alkohol ska vara tillåtet eller inte skall avgöras. Jag räknar kallt med att generaladvokatens yttrande nästa vecka klart slår fast att det inte är tillåtet.

Framtiden då?
Jag önskar mig blott följande:
  • EU på allvar fattar att alkohol inte är en vanlig vara och inser det knäppa med att det är tillåtet att föra in 230 liter alkohol från ett annat land när det bara är tillåtet att föra in 10 liter bensin, och 15 kilo fisk.

Inga kommentarer: