torsdag, december 07, 2006

Om guspen, vinet och moralismen

Jag tycker inte att jag är överdrivet idealistisk i min nykterism. Jag moraliserar aldrig över någons drickande utan väljer andra sätt att påverka i det lilla. Jag undviker till och med helst att prata alkoholpolitik på fester. Inte för att det är tråkigt, men nivån på samtalet blir låg när någon fått i sig tillräckligt mycket för att det ska lossna i diskussionscentrat. Detta ligger tyvärr i promille räknat ett par steg efter att de viktigaste analysmotorerna har stämplat ut för kvällen.

Men det hindrar inte att jag kan bli förvånad och upprörd när jag hamnar i situationer där alkohol inte riktigt hör hemma. Idag var ett sånt. Statsvetenskapen här i Växjö har haft en öppen föreläsningsserie här under hösten. Det har varit några skarpa föreläsningar och intressanta ämnen. Idag var det final och temat var "Non-alignment and the European security strategy. Om neutrala stater och EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik typ. Det som var mest spännande var genomgången om hur de neutrala staterna motiverar sina val. I Sverige är under en ideologiskt och identitetsformande flagg vi är neutrala, här i Sverige är vi goda och alliansfria typ. I Finland och Österrike är det istället det funktionella som stått i centrum. Där är man neutrala eftersom det ger en skarpare och tyngre röst i utrikespolitiken. Åja, liten utvikning kanske. Men det var lite spännande ändå. Hursomhelst, det var avslutning idag och det firades med en liten mottagning på institutionens fikarum. Goda snittar, och schysst tilltugg. Till det serverades ramlösa, och vin. Visserligen var vattnet huvudalternativ, men vinet fanns där.

Det är helt galet värdelöst. En i princip intern fest, vi var tre studenter, en gästföreläsare och runt tio från institutionen. Och så måste det serveras vin, på arbetstid, för skattepengar där det dessutom var öppet för alla deltagare på föreläsningen. I en miljö som är så beroende av den intellektuella kapaciteten.

Inga kommentarer: