måndag, april 23, 2007

Min kandidat

Jag är på intet sätt folkpartist, speciellt inte dagens upplaga av partiet. Men jag vill lansera en kandidat till posten nu när Leijonborg inte ställer upp för omval.

Cecilia Malmström är mitt val. Jag har oftast sympatiserat med hennes ståndpunkter (inte ofta jag gör det med folkpartister) och tror att hon skulle kunna leda ett starkt socialliberalt parti med EU högt på dagordningen. Hon kan som grädde på moset alkoholfrågan hyfsat. Dessutom behöver hon få en annan portfölj än den hon har nu. Missförstå mig inte, hon alliansens bästa i EU-frågor, men som hennes post är utformad idag är den lika hopp- som substanslös. Den ger inga möjligheter utåt annat än till pratande. Förra regeringen hade Lars Danielsson på i princip samma uppgifter inåt, innan Bosse Ringholm formellt sett fick uppgifterna som nedtrappningspost innan pensioneringen. Kompetensslöseri!

Björklund skulle leda partiet och/eller folkpartismen i fördärvet.

Inga kommentarer: