onsdag, april 04, 2007

Sak. vs Politik

Som förbundsstyrelseledamot för en av Sveriges största (och den bästa) ungdomsorganisationer funderar jag regelbundet över skillnader och likheter mellan partipolitiska ungdomsförbund och sakfrågeungdomsorganisationer. Inte lika ofta som jag funderar över skillnader emellan UNF och exempelvis RKUF. Vad har det exempelvis för betydelse för UNF att vi har en större andel barn till missbrukare som medlemmar än andra organisationer? Vad betyder det för demokratin, och för kulturen? Är det därför vi blir lite nervösa när det blir strid i organisationen? Jag vet inte, men jag har mina tankar, som jag inte ska slösa bort på ett inlägg som ska handla om något helt annat.

Nämligen de partipolitiska ungdomsförbunden vs de sakfrågepolitiska, det vill säga UNF, det vill säga jag. Nyligen deltog företrädare för riksdagspartiernas (undantaget GU), och Sverigedemokraternas ungdomsförbund i ett battle of the brains, om högskoleprovets ordförståelsedel. Arrangerat av ett företag som hjälper folk att lyckas på de proven. KDU vann på alla rätt, tätt följt av LUF och UV. Sist kom Sverigedemokraternas företrädare som räknade in 23/40.

Vilket får mig att suckerpuncha om språkkrav för medborgarskap. Men det är lite för billigt för att utveckla. Istället ger jag mig in i matchen, och gör samma test. Ordförståelse har alltid varit en av mina bättre klubbor i bagen.

39/40 fick jag. Lika mycket som Ali Esbati och David Ekstrand. Över förväntan, men en uns bitterhet bränner i hjärtat över att jag inte kammade full pott. Nöjd är jag dock, skitnöjd.

Inga kommentarer: