onsdag, juni 06, 2007

Ví är många som sagt emot länge!

Jag får fullständigt nippran på den senaste reklamfilmen från IQ, Systembolagets folkhälsoprojekt. Den där slowmotionfilmen där man räknar upp alkoholens effekter. Den är snyggt gjord och effektiv. Rimligtvis borde your typiske alkoholkonsument sitta och nicka med från "Du ger mod. Du skänker lugn" tills man hållit med om att "Du är med vid våldtäkter och bilolyckor". Om nu nån till äventyrs skulle ha missat att alkoholen har sina negativa effekter.

Så långt tycker jag att man är med på banan, även information är en viktig del av en modern och solidarisk alkoholpolitik. Men slutklämmen får det att klia i kroppen: "Inte många säger emot, föränn nu."

Och vips osynliggör man en hel folkrörelse. 6 000 medlemmar i UNF, 46 000 i IOGT-NTO, 22 000 i Junis och 5 000 i Nykterhetsrörelsens scoutförbund. Totalt i ungefär 13-1400 lokalföreningar. Då har jag inte ens börjat räkna de andra nykterhetsorganisationerna, vare sig de är religiöst präglade, frisksportare eller liknande.

IQ-projektet har strax under 600 godkända projekt. Säkerligen alla bra på sitt sätt och gör skillnad. Men de är inte bäst i klassen, vare sig man räknar kvalitet eller kvantitet.

2 kommentarer:

IKMK sa...

Jag har också reagerat på det där.
Fy.
Borde man göra nåt?

Andreas sa...

Äh. Känns som viktigare saker att röra upp himmel och jord över. Men jag tänker skriva ett surt brev.