onsdag, oktober 17, 2007

Det är tidens tempo

Jag måste få upp mitt bloggtempo lite. Nu när jag har tid menar jag, ingen grupp eller annat som håller mig borta från datorn. Därför har jag idag börjat skriva på min nya blogg som ska ligga på www.nbv.se. Skrev en vad någon kallat, typiskt Andreask text. Började nysta i en tråd, gled över i ett annat nystan och och knöt ihop det hjälpligt på slutet. Tyvärr har jag inte blivit utrustad med lösenord till CMSet, så jag får vänta tills någon annan lägger upp det.

Bloggtempo var det som sagt, har skrivit några inlägg jag inte publicerat. Skulle kunna parafrasera Lundell och sturigt mena att även en icke publicerad blogg är en blogg, men det tror jag att jag undviker. Istället reflekterar jag stilla över dagens upptäckt:

Jag är en sällskapsdrickare av kaffe. Faktum är att jag är en sällskapskonsument. Att äta själv är så vansinnigt tråkigt att jag emellanåt hellre går hungrig än att laga något ätbart. Därför blir det numera glest mellan kopparna, och det märks. Detoxad och jungfrulig smällde jag i mig två baljor idag när andan föll på. Skulle jag inte gjort. Blev fruktansvärt speedad, sådär som jag förut bara blivit på långa tågresor där jag haft gratis kaffe. Fick anstränga mig för att hålla mig i styr, men när jag väl gjort det gick det i en rasande fart. Mail skrevs, skrivbord rensades och några skrivuppgifter blev klara. De som hade oturen att prata med mig i telefon hoppades jag hängde med i svängarna.

1 kommentar:

Per-Åke Andersson sa...

En sparad men ickepublicerad blog - är det en blogg. Svaret är NEJ eftersom den inte nått webben som per definition är förutsättningen för att den ska kunna vara en blogg. Svaret är JA eftersom avsikten att skriva texten för bloggen gör det till en blogg, om du inte använt texten i något annat sammanhang som i ett mail till någon, för då transformeras texten helt plötsligt till att bli ett mail.
Om vi nu tillämpar samma resonemang på en rymdraket. JA - eftersom den helt färdig innehar alla egenskaper som krävs för att fungera som rymdraket även om den aldrig nådde rymden, inte ens lämnade marken, så är det en rymdraket. JA - för till och med i horisontellt läge med fyra hjul och en styrhytt och konverterad till något som påminner om en automobil, så kommer ändå dess form, styrd av ett bestämt ändamål, alltid att i alla människors hjärna att konceptualiseras som en rymdraket.
Slutsats: En rymdraket är oavsett vad som händer med den när den är färdigproducerad överlägsen en blogtext, som är ack så förgänglig.

/ Per-Åke