tisdag, augusti 30, 2005

Kommissionen

Även fast det ibland är lite styltigt dialog och lite väl kulissartad scenografi lever jag mig in i serien. Det rä roligt. Men jag höll på att tappa hakan när hela kommissionen verkade ha glömt bort hur myndighetsväsendet fungerar. Tur att juristen (var det Åsa Petersén hon hette?) kom och ställde allt till rätta. Det borde manusförfattarna ha tänkt på om de hade velet illustrera vilka problem en faktisk kommission hade fått deala med. Någon borde ha en A-kurs i statsvetenskap eller förvaltningsjuridik på statsrådsberedningen as well. Men. Det är ju fiction. Jag gillar serien.
Å andra sidan? Om man får sätta verklighet till dikten. I undantagsfall får man kanske sätta principerna åt sidan. Det finns andra förvaltningstraditioner där en dylik kommission hade fått mandatet direkt. Men som hade fått helt andra problem. Dessutom det var tråkigt att man föll i intimitetsfällan när man skulle illustrera problemet. En person sitter fast, det blir det viktigaste problemet. Jag är övertygad om att SVT-publiken kan greppa mer komplexa problem än då.

Inga kommentarer: