måndag, oktober 31, 2005

Blogga lite kanske

Det är ju lite jobbigt om man tycker att ens bloggande skall vara ett enda crescendo. Nu gör jag inte det utan blandar lite. I det här inlägget: Pizzareceptet. Jag bjöd Emil och N på typ den här i helgen.

1/4 paket jäst
1 msk honung
1/2 tsk salt
2 dl ljummet vatten
2 msk mjölk
2 msk god olivolja
5 dl vetemjöl

rör ut salt, honung och jäst i lite vatten, häll i resten av vätskan och rör i mjölet. Arbeta ordentligt med degkrokarna. Jäs i 40 min, minst!

under tiden gör du tomatsåsen
Hacka en lök, svetta den i olja. Häll i en burk krossade tomater och ett par-tre matskedar tomatpure, krydda med en tsk socker, en tsk salt, peppra och krydda med oregano och vitlök efter behov och behag. Koka i tio minuter utan lock, eller tills du fått en lagom tjock röra.

Sätt på ugnen, 225 grader

Dela degen i två delar. Kavla ut. Toppa. Det här hade jag:
Buffelmozarella (lite fastare och stingigare än kovarianten)
Färska champinioner
Röd Paprika
God Sparris

Grädda i 10-12 min
Gottigott.

1 kommentar: