måndag, november 28, 2005

Helgen

Igår kom jag hem från både ungdomsutbytesutbildning, showmiddag och repskap. Alla tre var bäst, på sina egna vis.

Repskapet är nog det som kräver mest bloggtäckning. Full pott för både min egen och andras insats. Jag och Towe var ambitiösa och tog vårt uppdrag på större allvar än det grundläggande. Att rösta rätt och lobba omval på Nina Svensson i styrelsen. Vi drev igenom ett beslut om att LSU ska bli aktivare i medierna. Visst kan det vara lite knepigt att hitta gemensamma punkter där alla 100-nånting medlemsorganisationer är eniga. Men får man ett tydligt uppdrag av repskapet så kan LSU uttala sig mer, bättre och oftare än tidigare. I samband med medlemssifferskandalen så hade man minsann agerat tyckte man från styrelsen. Lagt ut två uttalanden på hemsidan. Jag vet inte rikigt om jag skulle ge det ett godkänt från ett påverkansperspektiv.

Nu har man iaf ett tydligare uppdrag att uttala sig, särskilt mycket i frågor om vikten av ungas organisering och ett tydligare ungdomsperspektiv i politiken. Jag är mer än nöjd.

Hurra för Towe och Andreas. Hurra.

Jag är dessutom minst lika nöjd över att Nina blev omvald. Det var lite enklare. Hon är ju given där.

Ananrs var det ett kul repskap med bra folk. Erik var kompetent ordförande och det var kul att träffa folk jag tidigare bara hört talas om. Det som slog mig med repskapet är främst att trots att organisationerna skiljer sig enormt mycket åt så är deltagarna otroligt lika. Ungdomsorganisationer fostrar och lockar till sig en viss typ människor.

Inga kommentarer: