måndag, december 19, 2005

Poeten

Den förmodligen största grenen på poesiträdet är julklappsrimmen. Bortglömd och underuppskattad bränner den sitt krut en vecka per år.

Jag är rätt duktig på att julrimma, om jag får säga det själv. En gång skrev jag ett långt julrim där alla ord rimmade med varandra, undantaget någon interjektion. Förmodligen världens bästa julrim, någonsin.

I förvissning om att min familj inte läser min blogg presenterar jag ett kort urval av rimmen jag presterat i år.

Akta, achtung, attention
Lyss, hör vår argumentation

Att hantera ditt nya besvär:
Det är illegalt att bruka gevär
Köp dig en pinne, vässa den vass
Se till att du håller ett giltigt pass

Vi är oroliga för hur det ska gå
Tjejer i massor, ett fasligt schå
Vännerna dina anar komplott
Vi vet ju bättre, du luktar ju gott
____

Två bröder ska hitta världens bästa klapp
Den ena bygger byggarbetsplats
Den andra skriver kandidatuppsats
Mycket ska göras när tiden är knapp

Såklart att du ska få det bästa
Vi ville ge dig guld och diamanter
Men vi hade varken tid eller kontanter
Av dina idéer vi strök de flesta

Vi hittade inget som egentligen duger
Så varsågod Karin, en klapp som suger

Inga kommentarer: