tisdag, februari 28, 2006

Ukraina

Jaja. Det finns ju aven tillfalle for en stunds stillasittande internetcafeeande trots att jag ar pa studieresa. Jag har lite rorig i huvudet efter tva mycket intensiva dagar. Sa det blir inga insiktsfulla kommentarer om livet har. Det forsta som slar en ar sjalvklart skillnaden i arkitektur. Vi bor precis bredvid den breda gatan dar militarparaderna holls under sovjettiden. Gatbredden i kombination med de hoga husen gor att jag kande mig som en legogubbe.

Pa dagarna forsoker vi kanna livet i Kiev pa pulsen. Vi traffar folk, besoker cafeer och museer. Idag var vi pa det stora fosterlandska krigets museeum, eller andra varldskriget som vi som inte ar harifran sager. Mycket gigantiska monument och stor vapenfetischism. Nedskjutna flygplan, trupprorelser och nog precis en hog av varje vapen som anvandes under kriget fanns uppvisat. Daremot visades valdigt lite av krigets vardag, bortom striderna. Dock fick vi oss en valdigt valdsam video om tyskarnas avrattningar till livs.

Andrii fran EGTYF har gjort ett jattejobb med att organisera upp personer att traffa under var tid har. Ett par ganger om dagen kan vi satta oss och dricka lite kaffe eller ata en bit mat och prata om livet och politiken i Ukraina. Otroligt vardefullt och givande.

Imorgon har vi lite tid att disponera sjalva. Tankte kopa mig ett par skor kanske. Om jag har hunnit med bade huvudrakning (haha) och priskomihag sa ar priserna ungefar halva mot Sverige. Dock ligger bara Converseskor i min COPCOIvalutakorg.

Inga kommentarer: