måndag, mars 06, 2006

Ukrainaresan

Här kommer min Ukrainaresa. Har för smidighets skull delat upp bloggen om tvådagarsdelar. Publicerar väl upp en om dan eller nått ditåt. Jag åkte till Ukraina som deltagare på Tollares kurs ”Det nya Europa”. Tanken var att vi skulle studera landets omställning till ett eventuellt EU-medlemskap och konsoliderandet av demokratin. Vi hade extra tur då det var parlamentsvalrörelse och många var kritiska till att den orangea revolutionens ledare inte levererat vad man utlovat. Risken för en backlash är överhängande.

Dag 1.
Egentlig dag noll. Iofs började resan redan här, men jag är ju inte i Ukraina än. Vaknade hos mina föräldrar och läste lite i Mästaren och Margarita av Bulgakov. Läste den för nått år sen, men det verkade passande att läsa om den när jag skulle till Ukraina eftersom författaren bodde här merparten av livet. Det är också här hans museum finns. En ganska lugn och skön morgon. Jag turistpluggadepå och tittade på OS. Egentligen gick vi ju alla och väntade på herrhockeyfinalen. När det blev lagom dag för den åkte vi hem till syrran för att få se den på störst tv.

Jaja, OS-guld och allt sånt. Det var kul. Sista 90 sek var fruktansvärda. Men det där vet du redan, eller så har du andra intressen.

Liftade med brorsan till Stockholm och tågtog mig vidare till Uppsala, Arken och Söndagsfikat. Hängde på verandan och hos lite folk innan Robban kom hem så vi kunde få sova, Jag och Johanna.

Dag 2.
Upp och resa till stationen (resecentrum? Central? Vari ligger systematiken i dessa namn?) och tåg till Arlanda. 2 min sena till vårt möte. Jag gillar inte att vara sen. Men det fick funka. Mitt pass var i dåligt skick och jag fick försäkra två tjänstemän att det var sista gången jag skulle resa på det passet. Väl på Arlanda tog vi det lite för lugnt och fick springa på planet.

Väl på planet slog vi oss i slang med en person som visade sig vara Nokiasäljare i Ukraina, så vi passade såklart på att pressa honom på hans tips om vad man inte får missa.

- Kvinnorna, svarade han. De vet hur kvinnor skall vara. De är inte särskilt svåra heller.

Tack för den liksom. Vi ville ha restauranttips och så kommer han med gubbslemmeri. Jag undrar om han kom med några fler tips. Jag brydde mig demonstrativt mer om min bok än om den skallige fåntratten. (Här kommer jag helt osökt att tänka på Mandys fantastiska Solanasgåta ”Vad är en man i salpetersyra? Ett löst problem!)

Väl i Ukraina blev det lite strul i passkontrollen. En i gruppens pass sprack helt i bitar, trots att det var nytt. En halvtimme or so sena letade vi fram vår transfer och tog oss till vårt hotell. Ett lätt bedagat hotell med trevlig personal och med en stor Leninstaty tiotalet meter från entrén. Vi bekantade oss med omgivningarna och letade upp en snabbmatsrestaurantskedja med regionala specialiteter. Vill minnas att jag åt någon syrad sallad, Borsch och något obestämt stekt. Gott och billigt vad det iaf. Och smidigt, Man tog kalla rätter på fat efter behag och pekade på det varma man ville äta så fick man det uppvägt.

Sen träffade vi vår första person. Valiya, som tog oss till ett café och vi fick vårt första samtal om livet och politiken. Hon pluggar något som närmast kan beskrivas som nationalekonomi, men med mer politik. Vi fick en intressent promenadtätatät om skillnader i den svenska NEKen, som närmast behandlas som ett naturvetenskapligt ämne och deras som mer tar fasta på de politiska idéerna bakom.

Det var också min första upplevelse av ett land utan snöröjning och sandning. Det var livsfarligt halt på gatorna och vi var inte säkra på att ta oss levande någonstans. Till hotellet tog vi oss iaf när allt var slut. Valiya visade oss vägen hem också. Och vi diskuterade Mästaren och margerita. Jag hade fått uppfattningen om den boken som starkt regimkritisk, hon hade åsikten att den mer behandlar människans natur i form av rätt/fel och gott/ont. Fast det var egentligen bara två sidor av samma mynt.

Sen vill jag inte minnas att vi gjorde något mer den dagen. Kollade lite dubbat Sex and the city och somnade.