måndag, maj 15, 2006

Matriarkatet

Hanna blev den lycklige som fick maj månads justerarskiva. Matriarkatet kallad och timsfylld med liknande musik som patriarkatet, fast den här gången framförd av kvinnor. Gummrock kanske? Inte heller den här gången by numbers, stegar väl lite mer åt countryhyllan med både Loretta och Dolly. Fantastiska låtar är det nevertheless. Och med öppningen diamonds and rust kan man ju säkert misslyckas. En orimlig ribba satt, men jag lyckades bra tycker jag själv. Andra godbitar är Wendy McNeils (smågalna) dragspelsvals, Lorettas gospelcountry och såklart Jenny Lewis. Som jag såklart ska tacka Mandy så mycket för tipset.

Här är låtlistan!

Joan Baez - Diamonds and rust
Janis Joplin - Me and Bobby McGee
Martha Wainwright - Bloody mother fucking asshole
Wendy McNeill - Such a common bird
Jenny Lewis with The Watson twins - The big guns
Loretta Lynn - High on a mountain top
Hello Saferide - San Fransisco
Emmylou Harris - Wrecking Ball
Dolly Parton - Coat of many colors
Marianne Faithful - Broken english
Patti Smith - Gloria
Cat Power - After it all
Joni Mitchell - Carey

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur svårt hade det egentligen varit att göra en extra skiva av mig, när det för en gångs skull verkar ha varit lite vettig musik.

Jag är bitter!

Anonym sa...

åt mig ska det stå, inte av, såklart!

Andreas sa...

Inte så svårt såklart. Men varje skiva ska ju vara unik. Då tar det lite extra tid.