lördag, maj 20, 2006

SSU

Idag chattade jag med Anna Sjödin, som sitter som ordförande i en annan förbundsstyrelse, SSU. Tyvärr delade jag uppmärksamhet med ett gäng andra efterson vi chattade på aftonbladet. Jag ställde några frågor, men hon svarade bara på en. Hela chatten kan du läsa här, men jag kan bjuda på vår diskussion:

Andreas säger: Hej Anna! Vad tycker du att vi ska göra åt att så många unga dricker?
Anna Sjödin säger: Vuxna måste ta större ansvar för ungdomar och vara där ungdomar finns. Dessutom är det väldigt viktigt att vi har kvar systembolaget. Det gör att tillgången begränsas.

Det var ju, eh, offensivt. Behåll systembolaget och fler fältare och farsor och morsor på stan. Inte ett ord om att folkölet ska in på systemet eller fler fritidsgårdar eller lagar som upprätthålls eller att förvaltningsdomstolarna regelmässigt upphäver butikernas förbud mot att sälja folköl.

Jag tror att Elin kan peppa Anna att våga lite mer på det här området. Men jag kan ju passa på att bjuda på lite vad som står i SSU:s handlingsprogram från 2003:

  • Målet för den svenska alkoholpolitiken ska vara att minska den totala konsumtionen.
  • Nyttjande av hembränt alkohol ska motverkas.
  • Ålderskontrollen vid försäljning av folköl och tobak måste bli bättre.

Inga kommentarer: