torsdag, juni 15, 2006

Kandidatklart

Nu har jag precis kommit hem från en heldag med uppsatsseminarier. Som brukligt är det en rätt stor bredd på ämnen som tas upp, så jag har blivit väl insatt i Kinas möjligheter att bli en världshegemon, Manipulationen i riksdagen som ledde fram till Telias privatisering, hur Kroatien stabiliserar sin demokrati, hur man upprätthåller det politiska systemet i Nordkorea etc etc.

En hel del låg på det internationella planet, och det är kanske inte där jag har min styrka i statsvetenskapen. Jag fick sätta mig in lite i teorierna igen och hängde med hyffsat i mina miniopponeringar.

Igår presenterade jag min egen kandidatuppsats. Brukarutvärderingar och ansvarsutkrävandets tre förutsättningar. Gjorde det tydligen med bravur, eftersom jag blev belönad med ett VG i betyg. Så himla himla skönt! Min opponent däremot, fick nog det största underkännandet jag varit med om på universitetet. Uppsatsen rörde immigration som ett möjligt hot mot Europas stater där han helt obelagt påstod en massa obehagligheter, jag ger ett axplock.

  • Det kommer in en massa nazister och kommunister in till Europa från andra delar av världen.
  • Det är immigrationens fel att vi har hög brottslighet
  • Det är immigrationens fel att vi har en sämre standard i sjukvården
  • Det är immigrationens fel att arbetslösheten är hög.
Bland annat alltså. Sen passade han på att underkänna demokratin, industrialiseringen och Genevekonventionen också. Men det var mest i förbifarten.

Efter en sådan radda dumheter blev jag ju oerhört intresserad av att bemöta hans påståenden på ett bra sätt. Så de senaste dagarna har jag slagit personligt rekord i myndighetskontakter. I dryga nittio minuter fick jag på mig att lämna mina synpunkter. Och då hade jag bara skrapat lite på ytan tyckte jag. Men det räckte visst. Jag höjde mitt betyg över gränsen för väl godkänt. Så är det någon som verkligen vill veta något om myndigheters enkäter till medborgare så är det mig du ska gå till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis igen!