tisdag, juli 11, 2006

Hej igen

Hej. Jag har inte bloggat, jag har gjort annat. Men det ska det bli ändring på nu. Sedan sist har jag knappt varit hemma. Midsommarafton åkte jag iväg och hade tills igår bara sovit hemma en natt.

På att-göra-listan har det stått (okronologiskt)

  • Möte med mitt europautskott och mitt utskott för kommunikationsfrågor.
  • Midsommarfirande i Europas mitt, Örebro. Hos Mandy, givetvis. Träffade en massa bekantingar. Liza såklart, och ett gäng till. Örebrohelger har jag för sällan! Det var verkligen genomtrevligt.
  • Ungdomsstyrelsens årliga revision av medlemsregistret. En helt orimlig arbetsbörda för att få ungdomsstyrelsens grundbidrag och svenska spel-pengarna. För UNFs del rör det sig om 1,2 miljoner, så det är klart att det ska kollas noga. Men det var en alldeles för stor arbetsbörda om man vill ha ett livskraftigt och inte ett liveget ungt föreningsliv. Kommer det att fortsätta vara så här strikt så tror jag att både myndighet och politiker kommer att få en uppretad samling ungdomsförbund på halsen. Eller så var det våra revisorer som var lite väl ambitiösa.
  • Söndagsmiddag hos familjen.
  • Lisebergsbesök
  • Almedalsvecka med 3/4 av IOGT-NTO-rörelsens organisationer på plats. Vi försökte lyfta frågan om de sinnessjuka införselkvoterna av alkohol upp på dagordningen inför valet. Nu lyckades vi kanske inte helt med den frågan, men kan nöjt konstatera att låsningen om en skattesänkning inom de båda blocken är så stor att det ser ut att bli en för oss lugn valrörelse. Vi ordnade fyra egna arrangemang, där det mest välbesökta var UNF:s morgonseminarium om EU, alkoholen och valet som lockade till sig förbundsordföringarna från KDU, SSU, MUF och Ung vänster plus ett sextiotal åhörarare. Mycket bra för att börja kl 8 på morgonen! Mer almedalsblogg hittar du hos Helene, Robert, David, Åsa, Erik och den nyblivne bloggaren Micke Lindström. Jag lägger bara till att jag smet ifrån den allmänpolitiska mingelfestivalen till en feministisk festival som låg några hundra meter bort. Egentligen var det nog en del av almedalsaktiviteterna, som en feministisk stadsdel i den stora politikstaden kanske. Jag och Nina såg två framtrådanden av Frida Selander och Montys loco. Båda golvade mig, så jag köpte montys locos platta "man overboard" innan det blev kortfilmsvisning och sömn. Sen cyklade jag och Nina fem mil också. Det var kul, men lite för långt kanske.
  • Kort vistelse i Nässjötrakten hos Linda. Vi hade inte träffats sen jag hälsade på henne i Litauen. Vi utflyktade en kväll innan jag åkte vidare till Växjö.

Inga kommentarer: