söndag, oktober 22, 2006

Mat! Äpple- och tranbärsgryta

Jag gillar att baka och laga mat. Faktum är att min första karriärplan var att bli konditor. Men jag tror att det är bra att jag har det lite som fritidsintresse med god mat och inte som yrke. I går fick jag hursomhelst en idé jag var tvungen att testa. Äpple- och tranbärsgryta. Riktigt gott blev det, så jag publicerar mitt ungefärrecept här. Smaken är föga förvånande ganska traditionell svensk husman, med en fruktigare touch. Det är ganska mycket mat, jag fick använda mina två stora grytor, men har man en tvättbalja eller minräknare så kan man nog enkelt lösa det problemet.
800 gr nötkött i bitar (jag använde högrev)
1 pkt bacon
1 gul lök
3 msk tomatpure
2 burkar krossade tomater
4 färska tomater
5 palsternackor
1 mellanstor kålrot
3 gröna äpplen
2,5 dl koncentrerad tranbärsjuice
3-4 msk kalvfond
4-5 lagerblad
Börja med att bryna tomatpuren en aning. Svetta löken och lägg i köttet. När köttet fått färg häller du i tomat, både kross och de färska, lagerblad och kalvfonden. Låt koka 10-15 min. Hacka och lägg i rotsakerna och låt koka en halvtimme till. Häll i tranbärsjuicen och äpplena. Koka en kvart till, eller tills frukten och grönsakerna är mjuka och köttet är mört. Salta och peppra efter behag, men tänk på att inte ta över smaken från ingredienserna. Det är också jätteviktigt att du rör om ofta, då det är lätt att det bränner vid eftersom det är ganska lite vätska och förhållandevis mycket socker.

Inga kommentarer: