tisdag, oktober 24, 2006

Utåtriktad Planläggande Abstrakt Tänkare

I det nyktra blogguniversat är den senaste trenden ett personlighetstest. Jag vill ju givetvis inte vara sämre och tog samma test, med liknande resultat som de andra, eller i alla fall Kamilla, Helene och Erik och Marcus. Är det så att man formas av organisationslivet och utvecklar de här egenskaperna eller är det organisationer som lockar till sig en typ av personlighet? Jag spelar safekortet och säger "mitten". Helt oproblematiskt är det nog inte hursomhelst.

SÅDAN ÄR DU:

Du är mycket intresserad av, vad som pågår i din omgivning. Du gillar att prata med andra (nästan oberoende om vad det handlar om) och att vara med, där "det sker".

Du gillar att ha struktur och ordning i ditt liv. Du använder troligtvis din kalender flitigt för att hålla koll på de saker du skall komma ihåg. Du fattar snabbt beslut – även när det gäller din värdering av andra människor. Därför kan din omgivning uppfatta dig som lite dominant emellanåt.

Du fokuserar på "the big picture" och tycker om att teoretisera över VARFÖR saker fungerar som de gör (medan du inte bekymrar dig så mycket om detaljerna). Du är en kreativ person, som gillar att experimentera.

Du tänker logisk och värdesätter problemlösning där du får använda huvudet. Du är en ärlig och renhjärtad person, som bedömer andra människor utifrån samma värderingar som du bedömer dig själv.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag testat, och det var väldigt liknande resultat för mig också. Från dig skiljer det sig bara på sista stycket, där jag hade ett mer känslo-spår. Sen undrar jag ju vad könet har för betydelse i testet, eller är det för att samla statistik kanske...

Anonym sa...

Det kan också vara så att det inte finns jättemånga olika resultat i det där testet. Att varje stycke kanske bara finns som två varianter, och då är det ju inte så konstigt om det blir likt.

Andreas sa...

Jag tror att du har rätt K. Det rör sig inte om någon mångfald av begrepp, utan 4 stycken motsattsbegrepp. Tillsammans bildar de kanske en bild, men jag skulle nog vilja ha fler personligheter än 16 här i världen. Och så har de ett ganska tunt material att dra slutsatser ifrån.