måndag, december 18, 2006

Den Ericsssonska stolen i tålamodets pedagogi

Mormor ringde precis, hon undrade om jag kunde hjälpa henne med en liten grej. Det enda givna svaret på en sån fråga är ju javisst, vad är det? "Kan du hjälpa mig köpa en ny TV och ny dator och lära mig att surfa på internet i mellandagarna?"

Plötsligt kom jag ihåg min tid som studiecirkelledare i ABF Eskilstunas cirkel "Hemsidesprogrammering och bildbehandling för seniorer", jag gjorde när jag jobbade på reklambyrån. Måste väl ha varit hösten/vintern 98, eller tidigt 99. Det var ett kul och intresserat gäng som trots att några kanske hade valt en lite för avancerad cirkel gjorde sitt bästa för att hänga med. Minns också att de förfalskade handikapparkeringsbevis på rasterna. Men det jag minns tydligast hur jag fick lära mig att tygla min frustration över att de kanske inte riktigt lärde sig så fort som jag jag önskade. Bra tålamodsträning var det i alla fall!

Men det är ju så coolt att hon ska lära sig surfa. Har redan fått ett sms av henne men jag väntar på det första mailet.

Inga kommentarer: