Svenska Bryggarför(or)eningen
Alkoholindustrin har enorma ekonomiska resurser. Då kan man ägna sig åt att köpa otaliga vin-är-bra-för-hjärtatstudier* och annat smått och gott som får folk att dricka mer. Man kan också köpa sig lobbyister och PR-folk. Det är helt i sin ordning. De precis som alla andra ska ju få påverka politiken. Sen kan man ju önska sig att resurserna var någorlunda lika.
Det senaste de svenska bryggarna gjort är att räkna på hur mycket koldioxid som går åt när vi köper alkoholen i Danmark och Tyskland. Några siffror, saxade direkt ur deras pressmeddelande: Totalt genererade dessa transporter år 2003 koldioxidutsläpp om 112 000 ton, varav resandeinförseln stod för 74 procent och smugglingen 26 procent. Utsläppen motsvarade 17 procent av riksdagens då beslutade mål om att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter.
I genomsnitt genererade en liter resandeinförd eller smugglad alkohol, oavsett om det var vin, sprit eller öl, 1,02 kg koldioxid. Det motsvarar 0,51 kg per 50 cl ölburk. En genomsnittlig införselresa gav således upphov till koldioxidutsläpp om 167 kg.
Vad är det de försöker säga med det här då? Att vi borde sluta upp med stolleriet med att åka till Tyskland för att köpa deras öl? Det är ju den rimligaste slutsatsen om de värnade miljön. Då skulle inte ölen behöva åka lastbil ner till Tyskland, och åka personbil tillbaka. Istället föreslår de en annan lösning. Samma tröttsamma lösning de har på alla alkoholproblem. Att sänka skatten. Om vi sänker ölskatten minskar vi krogvåldet, om vi sänker ölskatten dricker vi mindre, sänkt ölskatt ger mindre rattfylla. Om jag skulle fråga dem vad svaret på hur man ska hantera sjukvårdsköerna skulle svaret lika ryggmärgsreflexartat förmodligen bli: sänkt ölskatt.
Jag kan bjuda Svenska bryggareföreningen på en annan slutsats, dels för att den är mer miljövänlig och dels för att erbjuda pressavdelningen på lite omväxling. Det kan ju ärligt talat inte vara kul att copypasta "sänkt ölskatt" som svar på allt som dimper ner på skrivbordet.
Vi sänker införselkvoterna istället! Det kan ju inte vara rimligt att få ta in ett kvarts ton alkohol per resa. På så vis slipper vi skeppa alkoholen fram och tillbaka över den skånska gränsen, och vi sänker konsumtionen. Det minskar ju också miljöpåverkan. Bryggarna får dessutom en sundare konkurrenssituation när de får sälja sina grejer på samma villkor som andra ölproducenter. Visst kanske det det ger lite mindre klirr i kassan, men det går nog att strama åt på några ställen i produktionen. Ölproducenterna är väl inte dummare än andra företag som lärt sig rulla med konjunkturerna. Och tänk på pengarna som skulle kunna läggas på mindre miljöförstörande verksamheter.
*Nej, det är det inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar