torsdag, mars 16, 2006

Stackars Jensa

Jens Spendrup chattade på ungt val idag. Tyvärr missade jag tillfället att ställa en fråga till honom. De flesta av frågorna rörde företagande och entreprenörsskap, och inte så mycket om spritkapitalismen

fuzzyEskimo säger: Anser du att Spendrups har ett ansvar för folkhälsan? Alkoholism är som bekant ett stort problem i Sverige, och Spendrups säljer ju alkoholhaltiga drycker.
Jens Spendrup säger: Alla som säljer en produkt har ett ansvar. Men ansvaret sträcker sig inte hur långt som helst. Missbruk av mina produkter är inte bra. För mycket alkohol är inte bra och inte heller för mycket läsk. Till och med för mycket vatten lär vara farligt om man inte är simkunnig.

Men kan ju lätt säga att Jensa inte riktigt har koll på hur marknaden för hans produkter ser ut. Vilka effekterna blir. Förhoppningsvis har han minst en bra marknadsanalytiker till det, men det verkar inte behöva rapportera till chefen.

Istället får Jens ett tips av mig. Helt gratis! Jag är ju för härlig!

Så här är det va: Trots allt du läser om att socker är farligt, att vi blir allt fetare och allt det är läsken som är stor bov i dramat så borde ju du som högerröstande (antar jag) helt klart hålla med om att det är individens ansvar. Vill man dricka sockrad Spendrupsläsk och gå upp i vikt så är det ditt val. Man kan välja att dricka annat om man inte vill riskera att gå upp i vikt. Det skadar liksom ingen annan än den som dricker.

Men med den öl du tillverkar är det lite annorlunda. Där drabbar ju en stor del av skadorna de som inte dricker din öl. De kan inte påverka om huruvida de ska bli drabbade eller inte. Skadorna drabbar många andra än de som dricker.

Jag, och många med mig har ju sagt det till dig i åratal, men du verkar lyssna lika mycket på oss som dina marknadsanalytiker. Visst kan du hävda att det är individens eget ansvar att inte skada någon annan. Men kom igen, knyter det sig ändå inte lite i magen när du tänker på att ju mer öl du säljer desto fler barn växer upp i missbrukarhem, fler blir ihjälkörda av rattfyllerister och akuterna fylls med misshandlade.

Att du slutligen väljer att jämföra det med att personer som inte kan simma drunknar är så djupt respektlöst att jag inte finner ord.

Inga kommentarer: