måndag, oktober 02, 2006

FS-möte

Idag är sista jobbdagen på tre veckor. Imorrn blir det ledighet. Jäklar så jag har gjort mig förtjänt av det.

Helgen gick bra. Trollhättan såg jag inget av, men mötet gick enligt planen. Det var kul häng med juventefolket också. Oslo kanske ska läggas till listan på tänkbara städer att arbeta i? Stockholm leder fortfarande med god marginal. Den skiva jag gjorde fick Jonte, han har säkert koll på några av låtarna. Men jag vet ju inte på förhand vem som ska få det. Temat var "korta noveller". Låtar med texter som fungerar (hjälpligt) utan musik. Det var lite tight om tid att gå igenom så många skivor så jag fick gå efter en top-of-mindprincip. Jag döpte plattan till Seven inch stories, låtarna är ju så bra att de har eller borde ha släppts som singlar och tagit sig in på topplistor. Seven inch stories är också namnet på ett seriefanzin jag och en kompis gjorde för länge sen. Eller, jag gjorde bara logga och layout. Det fina i kråksången var att det följde med en vinylsingel där låtarna skulle följa huvudhistorien i tidningen. Jag har kvar några exemplar om någon vill ha.

Här är låtlistan hursomhelst:
Tom Waits - Martha
Bruce Springsteen - Highway patrolman
David Bowie - Space oddity
Jenny Lewis with the Watson Twins - Rabbit fur coat
Bob Dylan - Hurricane
The Band - The Weight
Belle and Sebastian - Lazy line painter Jane
The Clash - Wrong ’em boyo
Kris Kristofferson - Sunday morning comin’ down
Johnny Cash - Folsom prison blues
The Hellacopters - I’m In The Band
Kaizers orchestra - Ompa til du dør

Klicka på länken för att läsa låttexten

Såklart skulle jag ju avsluta med en låt på norska när vi hade norskt besök. Tyvärr glömde jag en låt jag hade på minneslistan. Jag skulle ha med Paul Simon - Duncan. En fin historia om en fiskarson. Annars på skivan så finns det historier om en gammal man som ringer sin ungdomskärlek (Tom Waits), En sann historia om en boxare som blir oskyldigt dömd för mord (Dylan), en berättelse om ett brödrapar där en är polis och den andra kriminell (Springsteen, låten ligger även bakom filmen The indian runner, av Sean Penn) och rena bagateller som att spela i ett band och inte bli insläppt på spelstället (Hellacopters).

Men som sagt, nästa skiva blir lite mer av en utmaning.

Inga kommentarer: